Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-08-2010, 09:00   #1
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 4,749
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.
Informasjon om tøybleier til alle som er nysgjerrige på det

Tenkte kanskje denne kunne være grei å ha på Klær og utstyr også ikke bare gjemt inne hos februarklubben min.

Jeg skal ikke ta æren på meg for å ha funnet på alt dette selv, har brukt lignende tråder og klippet og limt litt, lagt til nye bilder, skrevet noe selv også lagt til flere linker. Poster flere innlegg for at det skal bli litt luft og ikke alt i ett innlegg(tipper det blir alt for mange tegn for en post óg).

Bruken av tøybleier har skutt i været de siste årene og hvis folk ikke likte det hadde det neppe skjedd Det er mange myter ute og går og det kan være kjekt med litt informasjon om den jungelen av bleier som eksisterer der ute. Moderne tøybleier er noe ganske annet enn å koke bleier i gryta på kjøkkenet

Hvorfor velge tøy?
  • Komfort og helse for barnet, tøybleiene lar huden puste på en måte engangsbleiene ikke kan måle seg med.
  • Sparer 1 tonn søppel pr. bleiebarn(merket det veldig godt selv den gangen vi gikk fra engangsbleier til tøybleier på poden). Stas for barnet når det blir så gammelt at det kan få velge hvilken bleie de skal ha på ved bleieskift.
  • Tøybleier gjør faktisk bleieskifting mer morsomt, myke og behagelige bleier i spreke farger og mønstre.
  • Ved bruk av engangsbleier bruker et barn i løpet av en bleieperiode over 5000 bleier. Disse skal produseres og fraktes, samt at på søppeldyngen har bleiene lav forbrenningsverdi og avgir klimagasser(blant annet derfor man ikke skal kaste bleier i ovnen hjemme) syklusen er en stor miljøbelastning.
  • I det lange løp sparer man penger, men det er kanskje litt vanskelig å se i en start når en bleie fortvekk koster over 100 kr Men bleiene kan kokvaskes derfor er det ikke noe uhygienisk å kjøpe brukte bleier heller, da sparer man penger og miljøet.
  • Tøybleiebarna blir i snitt tørre ca. et halvt år før barn som bruker engangsbleier. De kjenner at de blir våte på en litt annen måte og skjønner lettere sammenhengen mellom at de tisser og dermed blir våte. I 1989 sluttet de fleste med bleier rundt to års alder, med moderne engangsbleier har bleieperioden økt drastisk.
Økonmisk støtteordninger for tøybleiebrukere:
Noe som kan være greit å ta med seg,for de som bor i kommuner der dette er mulig,er at fler og fler kommuner velger å støtte foreldre som velger å bruke tøybleier til barna sine. Kommunene sparer jo også på at det ikke blir så mye søppel Her er to sider med oversikt over kommunene dette gjelder så langt:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider...for-toeybleier

http://www.kenguruloftet.no/article/...totteordninger

Det finnes uttallige typer tøybleier og ofte må man prøve seg litt frem for å finne ut av hvilke bleier som passer best til sitt barn(akkurat på samme måte som at ikke alle barn passer inn i Libero eller Pampers sine bleier,noen babyer er tynne mens andre er gode og lubbene).

Det som for noen kanskje kan være greit er å la ting gå seg til hjemme også begynne å prøve tøybleier når roen har senket seg i hjemmet og ikke alt er nytt. Tenker at for en førstegangsmamma er jo alt nytt men det er jo helt opp til en selv. Jeg har veldig lyst til å prøve meg helt fra starten selv denne gangen, men om jeg må ta KS så er det mulig jeg venter litt. Skal uansett bruke tøy det er vi ikke i tvil om.

Er ikke tøybleier mest for de foreldrene som er veldig huslige av seg? Jeg er nok for lat til å bruke tøybleier, selv, det verste jeg vet er klesvask.

Det må vel kunne sies å være litt av en myte at tøybleiebrukere er så mye flinkere enn de som bruker engangsbleier. Jeg kan ikke skryte på meg å være en huslig person og jeg HATER å vaske og henge opp klær(men det må jo gjøres ). Men i den tiden vi har brukt tøybleier var hele opplegget rundt klesvask faktisk mye morsomt og koselig. Ganske vanskelig å forestille seg, men slik var det for meg(fargerike og glade bleier gjorde også meg i godt humør ). Vi begynte ikke med tøy på førstemann før han var to nettopp fordi jeg var så skeptisk, det var faktisk mannen i huset som foreslo det først, allerede da jeg var gravid. Mitt svar den gangen var noe ala: aldri i livet om jeg skal bruke tøybleier he he. Hadde en hel haug med fordommer mot tøybleier, men det viste seg fort at jeg jo ikke hadde peiling på dagens tøybleier.

Egentlig kan jo si at jeg er lat som vil bruke tøy for å slippe ekstra turer til butikken når man innser at man kun har to bleier igjen og i morgen er det søndag samt at vi slipper alle de ekstra turene ut i søplekassen, det er deilig Vi brukte tøybleier på førstemann fra han var 2 år til han var 2 år og 11 måneder(da sluttet han med bleier både på dag og natt), brukte fulltid både hjemme og i barnehagen.

Informasjonsside: Sikring av barn i bil.

Sist endret av Helene Harefrøken; 03-08-2010 kl 14:02.
Helene Harefrøken er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-08-2010, 09:00   #2
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Informasjon om tøybleier til alle som er nysgjerrige på det

Litt om de forskjellige typene tøybleier:

Alt-i-ett (AIO):

Denne bleien har som navnet tilsier, alt-i-ett, her er både sperrelag og innlegg i bleien og man trenger ikke å ha i verken innlegg eller ha noe annet utenpå. Den tas rett og slett på som den er(også fine barnehagebleier).

Det finnes også alt-i-ett hybrider, disse har en lomme i tillegg slik som lommebleiene i tilfelle man har et barn som skulle trenge litt ekstra innlegg i bleien.

Alt-i-ett bleier tørker ganske sakte siden innleggene er sydd fast i bleien.

Formsydde:

Disse bleiene er formet akkurat som en vanlig engangsbleie og de har god absorberingsevne. Disse fås kjøpt enten med borrelås lukking eller knapper.
Man trenger en lanolinsert ullbukse eller PUL trekk utenpå for at bleien skal holde tett. Formsydde bleier med ullbukse er ofte veldig populære nattbleier, huden får puste på en helt annen måten enn hvis man bruker en vanlig engangsbleie.

Det er greit å være obs på at de formsydde bleiene tørker forholdsvis sakte, har man et varmt bad tørker de nok fortere om man henger de der inne, i nærheten av ovnen(men ikke så nært at det er brannfarlig selvsagt!) eller ute i solen om sommeren.

Lommebleier:

Lommebleier har integrert sperrelag, man trenger altså ikke å tenke på å kjøpe noe slags trekk til å ha utenpå disse bleiene. Grunnen til at bleien har fått navnet lommebleie er at den har en lomme som man putter absorberende innlegg inni. På den måten kan man selv regulere hvor mye innlegg man har i bleien alt ettersom om man har en såkalt "stortisser" eller et barn som tisser mindre(man kan også varier hvis man føler man trenger litt ekstra innlegg foran eller slikt, jenter og gutter tisser gjerne gjennom bleiene sine på forskjellige måter - uavhenging om de bruker tøy- eller engangsbleier). Man får kjøpt inninnlegg i hamp, bambus og flere andre stoffer, noen bleier følger det innlegg med.

Lommebleiene tørker raskt, bare husk å ta ut innleggene for om du tørker bleien med innlegg inni kan det ta tid. Når bleiene er ferdig tørketså kan du legge inn innlegg og rispapir, legge de i bleieskuffen og voila du kan bare ta opp en bleie fra skuffen når du trenger en ny bleie akkurat som en engangsbleie. Noen bruker lommebleier dag som natt. Det er forresten en ypperlig barnehagebleie. bleiene ferdig med rispapir inni(som blir dratt ned i do om barnet har bæsjet) og de ansatte tar bare på bleien akkurat som vanlig med en engangsbleie. Man kan bruke alt mulig som innlegg omtrent, og tilpasse innleggene til om det er nattbleie eller dagbleie.

Gammel 03-08-2010, 09:01   #3
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Brettebleier(populært kalt brettiser):

Brettebleier er det vi ofte bruker som gulpekluter, disse kan brettes på flere forskjellige måter og utenpå trer man en lanolinisert ullbukse eller et PUL-trekk som ser ut som en vanlig tøybleie. Brettebleier tørker veldig fort og er meget økonomisk i innkjøp.

Mange sverger til brettebleier til nyfødte og syntes det er både enkelt og greit. De sitter godt rundt babyens rumpe og lår derfor er brettebleiene også ypperlig til å gange opp den veldig flytende avføringen små babyer gjerne har, uten å gi lekkasjer. Brettebleier kan brukes hele bleieperioden.

Når man har fått brettingen inn i fingrene så skal det gå veldig raskt å brette disse i bleieform.

Her finner du bildeinstruksjoner til hvordan brettebleier kan brettes på ulike måter med forklaringer på norsk

Prefolds:

Ferdig brettede brettebleier, trenger sperrelag akkurat som brettebleiene. Har noe lenger tørketid enn brettebleiene.

Sperrelag:

De vanligste sperrelagene er lanoliserte ullbukser, fleecebukser eller polyuretanlaminerte trekk utenpå bleien(utenpå formsydde, prefolds eller brettebleier). Ullbukser må settes inn med lanolin, lanolin finnes naturlig i ull - ullbuksene settes inn med dette for at de skal holde bedre på fuktigheten. Det er ikke vanskelig men om man lurer på hvordan man skal gå frem så finnes det en steg for steg "oppskrift" her.

Det som er spesielt med ullbuksene er at de ikke skal vaskes mellom hvert bleieskift. De skal kun tas av og henges opp til lufting slik at de er klare igjen ved evnt. neste bleieskift. Lanolinen som er i ull hindrer bakterievekst og bryter ned urinstoffet. Blir det litt lukt eller virker det som om ulla ikke holder helt tett lenger er det på tide å vaske ullbuksene. Sett de inn med lanolin etter vask.

Nesten alt kan brukes, mange bleier kan man få kjøpt med egne innlegg som er laget for å passe spesielt i en bleie(men det er altså ikke noe man MÅ ha). Her er noen av de vanligste typene av innlegg:

Microfiber
- Absorberer mye væske over kort tid, men bør ikke legges rett inntil huden(i en lommebleie er ikke det noe problem der putter man det bare rett ned i lommen) da kan barnet bli sårt.

Bambus - har veldig god oppsugingsevne og er naturlig antibakterielt.

Hamp - Samme egenskaper som bambus. Det er naturlige oljer i hamp så de 4-5 første gangene man vasker hamp innlegg bør de ikke vaskes sammen med andre tøybleier og innlegg for oljene kan gjøre de andre innleggene vannavstøtene.

Dette er de kanskje de vanligste men man får innlegg i frotte, flanell og sikkert mange andre stoff typer.

Sy dine egne innlegg -Man kan fint lage sine egne innlegg, man kan bruke gamle håndklær(gjennbruk er veldig miljøvennlig), gulpekluter/gaskluter(disse kan bare brettes og brukes rett i bleien) osv. For den som kan tråkke på pedalen på symaskinen så ligger det enkle oppskrifter til hvordan man kan sy innlegg ute på nettet. Selv var det såvidt jeg stod på symaskinlappen på ungdomsskolen men jeg har laget et par innlegg til tøybleier selv, kan tro jeg var stolt da.

Sist endret av Helene Harefrøken; 03-08-2010 kl 09:14.
Gammel 03-08-2010, 09:01   #4
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Rispapir(finnes også silkepapir og fleecepapir men nevner bare litt om rispapir):

Rispapir brukes i bleien for å fange opp avføringen, men neppe noe vits i å bruke til barnets første avføring som er så flytende. Har barnet bæsjet kaster man rispapiret i do og drar ned. Hvis barnet bare har tisset kan papiret kastes i vaskemaskinen sammen med bleiene og brukes på nytt(når det begynner å rakne kaster man det).

Oppbevaring av tøybleier:

Den vanligste måten å oppbevare brukte tøybleier på er i en pail liner eller en wetbag.

Pail liner:
Dette er en stort bleiesekk som man putter opp i en søpplebøtte med lokk(blir som en bleiebøtte). Når pail lineren er full kan man bare vrenge den inn i vaskemaskinen slik at bleiene detter ut, man vasker pail lineren sammen med bleievasken.

Wetbag:
En wetbag finnes i flere forskjellige størrelser(kan også helt fint brukes til å oppbevare våte klær i) og er ypperlig å ta med til å ha brukte(eller rene) bleier i når man skal bort. Disse har et sperrelag av PUL på innsiden for å holde på fuktigheten.

Vask av tøybleier:

Tøybleiene kan vaskes med tøy på 60 grader(håndklær, kluter, sengetøy etc.). Kjør gjerne en skylling, helst kald, før vasken. Ikke hard stapp maskinen med møkkete tøy, ha en normalt full maskin. Flytende vaskemiddel anbefales og bare 1/3 av vanlig mengde(generelt sett bruker folk, i følge Grønn Hverdag, alt for mye vaskemiddel når de vasker klær). Skyllemiddel må ikke brukes da det tetter bleiene og gjør de vannavvisende.

Hvor mange bleier trenger du:
Hvor ofte vil du vaske? Vasker du hver 2-3 dag holder det med et sted mellom 20 - 24 bleier.

Tøybleier i barnehagen?
Flott artikkel om nettopp tøybleier i barnehagen: http://www.kenguruloftet.no/article/...r-i-barnehagen

Nyttige linker(anbefaler virkelig å besøke tøybleieforumene, der får du svar på alt du lurer på og mer til):

Tett Inntils tøybleieforum
Tøybleier.no

Norske hjemmelagde tøybleier:
Laget av Frida
Ordentlige bleier(sjekk galleriet!)
Handlaga
Montex

Norske nettbutikker som selger tøybleier:
www.bleieboden.no
www.kenguruloftet.no
www.lillegullbleier.no/
www.nostebarn.no
www.eddabedda.com
www.stellerommet.no
www.krusedull.net
www.hippehippo.no

Linker til utenlandske tøybleiesider:
www.weebunz.com
www.earthangelsdiaperco.com
www.lilbunz.com
www.cottontailbaby.com
www.nickisdiapers.com
www.babeco.co.uk
www.etsy.com(søk på cloth diapers)
www.ebay.com(søk på cloth diapers)

Helt på tampen har jeg kopiert Multebærs økonomi innlegg fra NybaktMamma:

Sitat:
Har lånt litt fra noen kloke TB damer, endret litt på det selv og lagt til litt informasjon.. :

Tøybleier:
18 formsydde bleier el. Lommebleier. = La oss si at det koster ca. 2400 kr
Vask (en vaskemaskin koster ca. 1 kr i strøm) = 1 vask annenhver dag = 182,5 kr/år = 365 kr (på 2,5 år)
Vaskemidler, 1 flaske i mnd = 30 kr x 12 mnd = 360 kr x 2,5 år = 900 kr
Vaskeposer, etc. = 200 kr
Totalt = 3465 kr

Man kan få billigere og dyrere bleier enn de jeg har tatt utgangspunkt i her, allikevel blir alle tøybleieløsningene billigere enn engangsbleiene.

En tøybleiebrukende mamma med tre barn sier: Med tre fulltids tøybleiebarn regner jeg med at jeg har spart mellom 20.000 og 30.000 kroner!

Engangs koster vel ca. 1,50 kr/ bleie
Et barn bruker ca. 7000 bleier i bleieperioden
+ engangs vaskekluter 1 pk/uka 20 kr x 50 = 1000 kr/år

Totalt = minst 11 500 kr

Når man får barn nr. 2 blir det kun vaskeutgifter, evt. så kan man få igjen 30-40% av innkjøpspris ved å selge brukt. Det er faktisk mange som kjøper og selger brukte bleier(vasket så klart )

Sist endret av Helene Harefrøken; 03-08-2010 kl 12:40.
Gammel 03-08-2010, 09:15   #5
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Hvis det er noe annet jeg burde tatt med så rop ut, det finnes mange fler erfarne tøybleiemødre enn meg der ute

Gammel 12-08-2010, 13:43   #6
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Et lite tips:

Kanga-Care har 10 % salg på alt, adresssen: http://www.kanga-care.com, her er koden du legger inn i handlekurven: MOTHER050610, gjelder på alt i butikken og varer ut august tror jeg.

Jeg har akkurat kjøpt to alt-i-ett bleier, Rumparooz Lil Joey, for 210 kr(inkl. frakt) Har hørt de var så fine til nyfødte så fikk lyst til å teste de. Syntes ikke det var så ille pris. Obs! Ikke velg frakt fra FedEx men trykk på linken ved siden av USPS og velg enten vanlig post eller ekspress airmail. Vanlig post kostet ca. 7$ til Norge mens med FedEx koster det over $70 , ikke akkurat lønnsomt å velge de kan man si

Det var dagens tips.

Gammel 11-09-2010, 07:58   #7
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Dytter litt

Gammel 15-10-2010, 10:34   #8
LETTY
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Drammen
Meldinger: 6
LETTY er på vei til noe stort.

takk for fin info. Selv har jeg foreløpig bestemt meg for å bruke ulltøybleier etter modell fra Nøstebarna. Strikker for harde livet. Kan jo også få kjøpt ferdig da, men har du tid, så strikker man, blir billigere da.

Sist endret av LETTY; 15-10-2010 kl 10:37.
LETTY er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-10-2010, 11:00   #9
Kruspersille
Medlem

Kruspersille sin avatar

Medlem siden: May 2010
Sted: Trondheim
Meldinger: 366
Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.Kruspersille er fantastisk mot andre.

Perfekt!
Jeg er så usikker på om jeg bare skal bruke brettebleier (jeg burde kanskje øve på å si brettiser snart) og strikke ullbukser eller om jeg skal kjøpe inn formsydde så det blir enklere for evt andre som skal stelle?
Eller er det lommebleier som er greiest?

Jeg tar gjerne mot tips og erfaringer
Gammel 15-10-2010, 14:49   #10
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

krusedull:
Har ikke testet tøy på nyfødt(men det er det sikkert andre her som har), enda, men har det liggende her fra eldstemann. Mange syntes det er det aller enkleste til nyfødte. Jeg har også formsydde bleier liggende her som også skal ha ullbukser over. Brukte både det og lommebleier til eldstemann men ser ikke helt for meg at lommebleier er ideelt til nyfødte men det er nok litt smak og behag muligens

LETTY: Tenker du på brettebleier med ullbukser over? Ikke bleier av ull eller? Jeg har strikket en ullbukse og begynt på en til men det går litt sakte med med

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:18.