Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-11-2010, 11:17   #1
Rebekka
Medlem

Rebekka sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 269
Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.
Svangerskapspenger

*poff*

Sist endret av Rebekka; 23-12-2010 kl 21:38.
Rebekka er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-11-2010, 21:58   #2
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,688
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Svangerskapspenger

Det er relativt vanlig at man blir sykmeldt i påvente av at søknad om svangerskapspenger blir behandlet, og så blir sykepengene man har mottatt omgjort til svangerskapspenger når søknaden innvilges. Som hovedregel skal ikke sykmeldinger kunne tilbakedateres.

Det er for øvrig ikke særlig vanlig at søknader om svangerskapspenger avslås - det er helsepersonell som har nesten all makt i så måte. NAV skal egentlig ikke stille spørsmålstegn ved en søknad om svangerskapspenger, så fremt det ikke er fullstendig åpenbart at det er søkt på feil grunnlag.

Når det gjelder beregningsgrunnlaget ditt: Ja, du vil få mindre i foreldrepenger dersom du ikke melder inn din inntekt som selvstendig næringsdrivende nå når de skal beregne svangerskapspengene dine.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-11-2010, 22:22   #3
Fransiscka
Seniormedlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: troms
Meldinger: 2,378
Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.

Men hvordan kan hun det, når det er jobben hun er ansatt i, som ikke er bra for babyen hennes, å holde på med?
Og når sykepengene/svangerskapspengene bare er 60%, av akkurat Den jobben?

Det er vel først ved 100% sykemelding eller svangerskapspenger man trenger sykemeldes fra Samtlige jobber, for å få med det beregningsgrunnlaget?
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-11-2010, 22:31   #4
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, jeg tenkte nok kanskje litt feil der, Fransiscka - godt mulig at det stemmer det du skriver.
Gammel 27-11-2010, 22:51   #5
Fransiscka
Seniormedlem

Fransiscka sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: troms
Meldinger: 2,378
Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.Fransiscka har et ubeskrivelig bra rykte.

Men jeg er enig i at det er lett å falle utenfor.

F.eks i mitt tilfelle ble jeg 100% sykemeldt fra en bestemt jobb, som var mye fysisk jobb i, og det gikk utover meg og min kropp.
Legen krysset av for flere arbeidsforhold, fordi jeg hadde en annen bi-jobb i ny og ne, men som jeg fint kunne klare med.
I følge nav kunne jeg fint være 100% sykmeldt i den jobben kroppen min ikke taklet, men jobbe som før i den jeg klarte jobbe i.

Men ved foreldrepengeberegning ble det fastsatt samme lønn som i 100% jobben jeg var sykemeldt i, siden jeg bare var sykemeldt i den, og kun hadde sykepenger fra den, og siden jeg var sykemeldt da jeg gikk over på foreldrepenger.

Mao får jeg ingen beregning for den bi-jobben. Den er så liten at det for meg bare vil utgjøre en tusenlapp ekstra i mnden, men "litt" er det jo.
Jeg har ikke brydd meg om det, men kunne egentlig hatt den medregnet... Hm... men burde nok da vært 100% sykemeldt av alle jobber før jeg gikk til permisjon da.
Fransiscka er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-11-2010, 09:42   #6
rufsa
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 113
rufsa vil raskt nok bli berømt.

Jeg kan ikke svare deg helt, men husk at når de regner ut hva du får som selvstendig så ser de på gjennomsnittet de tre siste årene. Jeg ville tro at det som er riktig er det totale beløpet du har tjent i løpet av ett år, uavhengig av om når på året du har hatt størst inntekt. Hos de fleste som driver selvstendig vil inntektsgrunnlaget variere i løpet av et likningsår. Jeg vil derfor tro du skal legge ved dokumentasjon på det du tjener i enkeltmannsforetaket ditt også ved beregning av svangerskapspenger.
rufsa er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-11-2010, 10:35   #7
Rebekka
Medlem

Rebekka sin avatar

Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.Rebekka har mye å være stolt av.

*poff*

Sist endret av Rebekka; 23-12-2010 kl 21:38.
Gammel 21-12-2010, 15:05   #8
Rebekka
Medlem

Rebekka sin avatar

*poff*

Sist endret av Rebekka; 23-12-2010 kl 21:39.
Gammel 21-12-2010, 17:26   #9
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Rebekka Vis post
Jeg har vært i kontakt med både jordmor og lege som sier at det ikke er noen vits i å være sykemeldt i påvente av at søknaden om svangerskapspenger skal behandles fordi søknaden blir godkjent uansett. Selv på NAV sa de at det ikke var nødvendig å be om sykemelding.
Om NAV selv sa dette, så indikerer jo det at ditt NAV-kontor har lagt seg på den linja at de godkjenner absolutt alle søknader om svangerskapspenger uten spørsmål. Anbefaler deg å få det skriftlig.

Praksis varierer nok litt på dette området - mange steder sykmeldes man i påvente av at søknaden om svangerskapspenger behandles, noen steder ikke. Dette kommer bl.a. an på behandlingstiden NAV-kontoret har på søknader om svangerskapspenger - dersom den er lang vil man jo ofte ha behov for penger på et tidligere tidspunkt, og behandlingstiden for sykepenger er kanskje noe kortere.

I tillegg har man jo en arbeidsgiverperiode på sykepenger hvor man får utbetaling fra arbeidsgiver, mens når det gjelder svangerskapspenger er det NAV som skal dekke ytelsen fra første dag. Dersom arbeidsgiver ikke forskutterer (utover å dekke arbeidsgiverperioden) kan det være hensiktsmessig å bli sykmeldt i påvente av at søknaden behandles, så man ikke får en bråstopp i utbetalingen.
Gammel 21-12-2010, 18:39   #10
Klemmen
Supermedlem

Klemmen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 671
Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Rebekka Vis post

Søknaden min skulle (i følge brevet jeg fikk fra NAV) være behandlet innen 11. desember men da jeg ringte i går hadde de ikke registrert inntektsopplysningene mine fra arbeidsgiver enda selv om jeg vet at de er sendt. Hva gjør jeg videre? Ringer og purrer igjen over jul og satser på at de har registrert inntektsopplysningene mine til da? Ah, jeg blir bare litt matt av dette... sorry.
Jeg hadde sendt inn en ny kopi av inntektsberegningen fra arbeidsgiver. Dette har skjedd meg flere ganger både i forbindelse med sykemelding og foreldrepenger. Min erfaring er at det går raskere å få orden på det om en sender inn ny kopi

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 19:36.