Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-03-2011, 16:55   #1
Bambii
Supermedlem

Bambii sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 1,388
Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.Bambii har et ubeskrivelig bra rykte.
Otrivin nesespray i svangerskapet

Jeg har vært avhengig av nesespray siden 2 mnd før jeg ble gravid. Hvis ikke jeg får tatt nesespray hver dag, blir jeg helt tett og får hodepine.
Jeg har prøvd med saltvannsnesespray, men effekten er svært liten.
Er Otrivin skadelig i et svangerskap? Jeg har ikke tenkt på at det kan ha noen virkning på barnet, før noen bekjente nevnte det.

Bambii er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-03-2011, 17:09   #2
smotti
Medlem

smotti sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 251
smotti er fantastisk mot andre.smotti er fantastisk mot andre.smotti er fantastisk mot andre.smotti er fantastisk mot andre.smotti er fantastisk mot andre.smotti er fantastisk mot andre.
Sv: Otrivin nesespray i svangerskapet

Jeg fant dette..

http://www.lommelegen.no/328494/otrivin-og-graviditet

Venter en 25.juli!

smotti er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-03-2011, 17:21   #3
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,003
Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.

Det står på pakningsvedlegget at Otrivin kan benyttes av gravide.
Jeg har bihulebetennelse nå, og spurte legen min spesifikt om jeg kunne bruke Otrivin i forbindelse med det - han slo det opp i Felleskatalogen, og svarte OK.
http://www.felleskatalogen.no

Tett nese er jo gjerne et svangerskaps"problem" også, så er man avhengig av Otrivin i utgangspunktet, blir det sikkert ikke lettere å kutte ut Otrivinen...

Lykke til med Otrivin-kutt!
Gammel 31-03-2011, 17:24   #4
Patilla
Seniormedlem

Patilla sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 1,716
Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.Patilla har en strålende fremtid.

I følge felleskatalogen er det lite sannsynlig at fosteret påvirkes, og i pakningsvedlegget til Otrivin står det at nesesprayen kan brukes av gravide. Men du har enda større sjanse for å bli avhengig av nesespray når du er gravid enn ellers, så det anbefales kun brukt i terapeutiske doser, altså kun ved absolutt behov.

Anbefaler deg å prøve alt du kan å la være å ta, for slimhinnene dine blir IKKE bedre av det. Det kan ende med operasjon (en operasjon som er fryktelig ubehagelig og som til gjengjeld gjør at du aldri mer kan ta nesespray..) om du ikke slutter, for grunnen til at du kjenner deg tett i nesen er nettopp nesesprayen.

Har du forsøkt saltvann med mentol? Skylt med nesehorn?

Patilla er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-03-2011, 19:12   #5
fisk74
Supermedlem

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 794
fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.fisk74 er fantastisk mot andre.

Jeg har brukt nesespray hele svangerskapet. Div. leger har sagt at man skal jo liksom ikke bruke det over 10 dager, men de gangene jeg har prøvd å ikke bruke i noen dager, og heller bruke alt annet, har ført til at jeg har blitt totalt tett, og etter at tromhinnen på venstre øret sprakk for annen gang, gav jeg opp å kutte helt. Prøver å bruke det så lite som mulig, og barnedose når det går. Så får jeg ta avvenningen etter at ungene er født. Det å være så tett påvirker meg så veldig. Det påvirker søvnen, pusten, inntak av mat og drikke fordi jeg føler med dålig og utilpass når jeg er tett.
Gammel 31-03-2011, 21:55   #6
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Siden det påvirker slimhinnene kan det tenkes å være skadelig for fosteret, men i terapautiske doser er det altså mindre sannsynlig at det vil ha noen effekt, fordi så lite virkestoff absorberes. Å bruke det hver dag, flere ganger om dagen er imidlertid veldig mye mer enn terapautisk bruk, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig.

Jeg brukte det litt selv i svangerskapet (bare en uke eller to på slutten), men prøvde å begrense det mest mulig. F eks synes jeg det hjalp godt å ta i det ene neseboret, sånn at jeg fikk puste litt. Så tok jeg i det andre neste gang.

Skjønner at det er vanskelig hvis man er avhengig. Man må vel veie fordelene opp mot risikoen. Hvordan er det å bare gå cold turkey da? Dra på hytta uten nesesprayen en uke og se hvordan det går? Hvor lang tid tar det før slimhinnene begynner å normalisere seg?
  Svar med sitat
Gammel 01-04-2011, 10:48   #7
klematis
Seniormedlem

klematis sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Meldinger: 1,682
klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.klematis har et ubeskrivelig bra rykte.

Har slitt med det samme selv og det er ikke lett. Det jeg vil anbefale om du er avhengig er å prøve å gå ned i styrke på nesesprayen om du bruker den for voksne. Den for barn har mindre virkesoff i seg (eller mindre doser) og det finnes en med enda mindre dose også. Jeg fikk en kraftig forkjølese for ett par uker siden og siden jeg lett får bihulebetennelse brukte jeg nesespray for å prøve å holde den unna, men jeg er dessverre enda tett og snørrete så jeg kar ikke klart å legge nesesprayen helt vekk. Bruker den for barn, men skulle gjerne blitt kvitt den og. Har hatt problemer med tett nese og pustebesvær i alle mine svangerskap dessverre, men denne gangen klarte jeg meg uten nesespray i allefall til litt ut i 2. trimester og jeg håper jeg skal kunne legge den vekk igjen snart!
Gammel 01-04-2011, 11:36   #8
Bebop
Supermedlem

Bebop sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Troms
Meldinger: 345
Bebop er et navn alle kjenner.Bebop er et navn alle kjenner.Bebop er et navn alle kjenner.Bebop er et navn alle kjenner.Bebop er et navn alle kjenner.Bebop er et navn alle kjenner.

Jeg er en av dem som er plaget med tett nese i svangerskapene.

Forrige svangerskap brukte jeg nesespray absolutt hele tiden, og jeg rådførte meg med lege som sa at det var bedre at jeg brukte det enn at jeg ble gal, passe invalid og søvnløs av være tett i nesen. Da ungen var ute, var nesen i orden umiddelbart, uten at jeg måtte vennes av med nesesprayen.

Denne gangen har jeg holdt ut lenge UTEN Otrivin eller liknende. (Jeg er 30 uker på vei nå, og har bare brukt nesespray i en uke, tror jeg.) Jeg har brukt nesehorn for å skylle morgen og kveld, og jeg har sprayet med saltvann. Nå går det rett og slett ikke lengre, og jeg føler meg som en narkoman hver gang jeg sprayer meg med vanlig nesespray. Men: jeg bruker Otrivin (eller liknende) for barn, og jeg sprayer kun i ett nesebor av gangen. Det er tilstrekkelig til at jeg får nok lufttilførsel til å kunne leve et normalt liv.

Mens andre lengter etter å få kroppen sin tilbake, lengter jeg mest til å få nesa mi tilbake.

Syns forøvrig det er merkelig at en røntgenlege svarer på spørsmål om nesespray på Lommelegen.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 08:42.