Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i januar og februar
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-01-2012, 17:02   #1
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.
ibis fødselsrapport (laaaang)

Ja, skulle man få skrevet en fødselsrapport da, mon tro? Prøve å snekre sammen en i ammetåka og håpe på at den ikke blir alt for rotete...

15. desember reiste vi inn på sykehuset for innskrivning. Eller dvs jeg reiste inn på dagen, sambo kom inn på kvelden for å overnatte. Det ble mye venting, samtale med JM, med lege, med anestesi (som forøvrig glemte meg helt av og ikke kom før seeent på ettermiddagen), med revmatolog og frem og tilbake for å få tatt blodprøver, urinprøver mm...

Traff JM som jeg hadde under forrige fødsel, i gangen når jeg ventet på at innskrivende JM skulle ta meg imot. Hun kjente meg igjen fra sist og hun ble overrasket når hun hørte jeg skulle ha nr. 3 allerede og ønsket veldig å være med på fødselen, for hun skulle på jobb dagen etter. Veldig hyggelig synes jeg.

På kvelden kom sambo for å overnatte, siden vi har lang reiseveg til sykehuset. Det ble dårlig med søvn på meg den natten, sambo sov godt. Men jeg var veldig, veldig spent.

Dusj og klyster gjorde jeg unna kvelden i forvegen, for erfaringsmessig blir det brått travelt på morgenen. Ble vekket for klargjøring og JM kom inn for å legge kateter, barbere og kom med ren nattskjorte til meg.

Sambo fikk tøy av JM og fikk skiftet.

Ble hentet av portør akkurat i rett tid - de var i rute etter planen den dagen. Sambo ble igjen på rommet for å vente på at JM hadde skiftet og på at det ble på tide å gå inn til meg, etter at spinal ble satt. Når jeg ble trillet ut av føden og mot operasjon, kjente jeg klumpen i magen og følelsene komme veltende over meg. Både nervøs, spent og grugledet meg. Jeg ble vel mer eller mindre et følelsesmessig vrak og når jeg kom inn på venterommet til operasjon, så kom tårene bare sprutende ut og det var så mye følelser som kom at jeg nesten hadde lyst til å løpe derifra. Var jo veldig spent også, siden jeg har hatt to vidt forskjellige fødsels- og ks-opplevelser fra før av.

Første var et planlagt ks, men den gangen så virket ikke bedøvelsen ordentlig når de startet, jeg fikk reaksjoner som brekninger på bordet og jeg begynte å riste og skjelve så innmari at jeg ikke en gang turte å holde babyen selv, samt at de klemte helt lufta ut av meg når størstesøs skulle ut, kjentes det ut som jeg skulle komme derfra med brukne ribbein... Og jeg fikk voldsomme skuldersmerter på operasjonsbordet...

Med minstestoresøs, så forsøkte jeg en prøvefødsel, som endte i et katastrofesnitt, pga at hun ble stresset og fosterlyden sank. Hun kom ikke ned i bekkenet og det var to misykkede vakumforsøk før de måtte haste meg inn til operasjon og ks i narkose. Da oppdaget de også en livmorruptur hos meg, minstestoresøs måtte bagges en stund før hun begynte å puste selv, hadde bilyd på hjertet, måtte ligge på NFI i to døgn osv... Så alt i alt de to tidligere opplevelsene, så var jeg veldig spent på denne opplevelsen.

Anestesisykepleierene og legene var helt supre. De kom med trøstende godord og fikk roet meg ned litt. Jeg fikk også ønsket mitt oppfylt, at jeg fikk ligge på siden når de satte spinalen, og legen som satte den denne gangen, var helt super. Jeg kjente bare så vidt at hun satte lokalbedøvelse i ryggen min, så var det så vidt jeg merket at hun holdt på med noe bak på ryggen min og vips var spinalen satt. Total anderledes opplevelse den også, enn første gangen, hvor spinalen egentlig var ubehagelig å få satt. Veneflon ble også lagt på første forsøk - noe som ikke er helt vanlig med mine dårlige årer, men de hørte på meg når jeg fortalte hvor det er mest "vellykket" å stikke meg. Og da slapp jeg å bli brukt som nålepute også.

De passet godt på at jeg ble skikkelig bedøvet før de startet og var obs på min tidligere erfaring med at bedøvelsen ikke virket skikkelig på ene siden, under første ks'et.

Anestesisykepleieren som passet på meg oppe ved hodet, var en veldig hyggelig og rolig eldre mann med litt "galgenhumor". Likte han veldig godt, men han var kanskje en smule vel oppi ansiktet mitt når han snakket med meg... Men, men...

Både overlegen og assistentlegen som skulle være med på snittet, var plutselig ikke tilstede den dagen, så jeg fikk i stedenfor en annen overlege som har fulgt meg opp, som gjorde det hele helt på egenhånd. En lege jeg føler meg veldig trygg på. Han var utrolig kjapp og effektiv og det var sånn at jeg bare plutselig skjønte at nå har de startet, og rett etter kjenner jeg på en måte fostervannet splashe utover lårene mine, noe som overrasket meg at jeg kjente. Kjente det nappet og dyttet litt i meg og plutselig merker jeg at ene anestesisykepleieren kommer opp ved hodet mitt og presser nedover mot magen min, ikke nedover på ribbeina mine som første gangen. Ikke noe ubehagelig "presset lufta ut av meg -opplevelse" og ikke noe frykt for knukkne ribbein denne gangen, ikke noe ubehagelig i det heletatt, jeg bare skjønte at nå presses lille jenta mi ut av magen.

Jeg kjente at all press og dragning ble borte og skjønte da at nå var hun ute. Det var som om tiden stod stille, mens jeg ventet på å få høre de første skrikene, plutselig hører jeg det. Verdens herligeste skrik som "gurglet seg frem". De holder henne opp så sambo får se henne over forhenget først, og tiden står stille igjen, mens jeg venter på at de skal få henne opp til meg så jeg får hilst på. - Og der var hun, lille kanarifuglen min. Varm og god, full av fosterfett og litt småblodig og skrukkete, men så skjønn allikevel. Det var ikke så mye jeg fikk hilst på, men så vidt jeg fikk hilst, snust og strøket, før de stakk videre med henne, for å tørke henne, "trimme" navlen og få pakket henne godt inn, slik at hun ikke ble kald.

For første gang fikk sambo klippe resten av navlestrengen. Fikk vite det etter at vi kom hjem, når vi satt og så på de ferskeste av de ferske bildene, at det var han som klippet resten av den. Det var visst litt ekkelt, og det kan jeg tenke meg. Jeg forstår godt at noen ikke vil.

Etterpå kom de inn til meg igjen, mens de fortsatt holdt på å sy meg sammen igjen. Denne gangen fikk jeg hverken brekninger, skjelvinger eller skuldersmerter og jeg både klarte og turte å holde babyen selv. Hun var så varm og god og jeg passet på å få kost med henne så mye som jeg over hodet kunne, før JM og sambo skulle på barsel en tur.

Og legen, han var bare plutselig borte og jeg var plutselig helt ferdig. Han var utrolig kjapp og tom resten av operasjonsteamet, var helt overrasket over hvor fort han jobbet og hvor kort tid han brukte. Mye kortere tid enn estimert. Fikk også lest operasjonsnotatet, og ser der at han var overrasket over at livmoren min faktisk var såpass tykk som den var til å være 3. snitt, noe jeg selv også var spent på, med tanke på to tidligere snitt og en ruptur sist gang. Så det ser ut som vi kan få et barn nr. 4 også, om vi skulle komme dit hen og ønske det.

Jeg ble trillet på overvåkingen og det tok ikke lange tiden før sambo, babyen og JM kom bort dit også. Jeg fikk henne til brystet, men hun lå bare og koste og småsov, hun søkte ikke mot puppen da. Men vi fikk en god kosestund i allefall. Og en lang kosestund. JM anbefalte at sambo og babyen var på overvåkingen kun en kort tid, men jeg ønsket å ha de der lenger, så de var der i et par-tre timer tenker jeg, mens sambo og jeg vekslet på å kose baby og jeg småduppet litt innimellom. Jeg måtte være på overvåkingen i 6 timer etter spinalen, så etter hvert så fant vi ut at sambo kunne reise hjem til jentene våre og babyen kunne være hos JM'ene på barsel så lenge, så kunne jeg få sovet og hvilt meg ut litt på overvåkingen. Smertene begynte å ta seg opp også, ennå jeg hadde overraskende lite smerter i forhold til de to andre gangene.

Etter hvert fikk jeg komme opp på barsel og de var heldigvis raske med å trille E inn til meg. Jeg fikk hjelp til å få lagt meg på siden og fikk lagt henne til og hun tok puppen. Endelig fikk vi kost oss og vi kunne begynne å bli ordentlig kjent. Jeg fikk også prøvd meg opp på beina litt og kommet meg inn på badet for å få vasket meg litt. Jeg svimlet og følte meg litt ustødig, så vi ble enige om at jeg kunne ha kateteret til dagen etter, og JM og barnepleier ville heller ikke at jeg skulle forsøke meg opp på egenhånd før dagen etter. Jeg ble da ganske lenket til sengen, men de var helt supre med å hjelpe meg å få E frem og tilbake fra min seng til hennes seng når det trengtes. Og de tok bleieskift og stell for meg.

Dagen etter fikk jeg bli kvitt kateteret og jeg fikk kommet meg inn i dusjen. Ba om å få søsterhjelp på sengen (bøyle som henger over sengen som man kan ta tak i når man skal opp og når man skal snu seg rundt osv.) Følte meg uforskammet sprek og med lite smerter i forhold til de to første gangene og jeg var ute i matsalen og spiste middag for egen maskin den formiddagen.

Begynte å få brystspreng og begynte å lekke, så melka begynte å komme allerede på dag 2. Men lille E var veldig slapp. Hun sovnet med en gang og spiste ikke så godt. Hun var også veldig gul og de bilisjekket henne hver dag på barsel, men hun var innenfor referanseverdiene, dog noe høyt. Fikk masse tips om hvordan jeg skulle vekke henne og holde henne våken, og vi styra veldig med henne. Hun gikk ned mer en 10% av vekten sin på barsel, men siden de så hun spiste greit og fikk i seg mat ved å måltidsveie henne på barsel, ble ikke mer gjort og vi fikk komme hjem mot at vi måtte kontrollveie hos HS dagen etter og i løpet av julen. Men det gikk som jeg var redd for, at hun ikke gikk opp i vekt, bare ned, så etter to veiinger hos HS, etter å ha vært hjemme i to dager, ble vi lagt inn på barneavdelingen og ble der i to dager, med måltidsveiing og lysbehandling. E hadde gulsott til tross for at hun lå under lysgrensa, samt at hun hadde et litt stramt tungebånd som ble klippet.

Etter nesten ett døgn i lys, begynte hun å kvikne til, si i fra selv at hun var sulten og hun begynte å spise godt, uten at jeg måtte "herje" med henne og "plage" henne våken før og underveis i måltidene. Og på juleaften så hadde hun spist såpass og begynt å gå opp i vekt igjen, så da fikk vi komme hjem. Og etter det, har hun nådd igjen fødselsvekten sin og vel så det, og bikket så vidt 4000g nå på torsdag.

Alt i alt, så var denne fødselen og dette ks'et en drømmefødsel. Om jeg skal sammenlikne med første ks'et, som også var et planlagt ks, så var det første ks'et brutalt i forhold til dette. Jeg er i allefall ikke nervøs for å evt gå igjennom et ks til, om vi skulle ta steget å få ennå et barn.

Nå koser vi oss her hjemme. Fortsatt hyppig mating, slik at E ikke skal få tilbakefall på gulsotten, men hun er mye mer spisevillig og våken nå og våkner stort sett i tide til måltidene sine selv nå. Og vi har klart oss uten å gi tillegg - noe jeg er glad for. Storesøstrene synes det er stas med lillesøster - enn så lenge i allefall. De krangler om hvem som skal holde henne først og hvem som skal holde henne neste gang, og størstesøs sier at det er kun hennes lillesøster - ikke minstestoresøs sin lillesøster.

Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 17:31   #2
Kryssefingre
Veteranmedlem

Kryssefingre sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 2,511
Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.Kryssefingre har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ibis fødselsrapport (laaaang)

Så bra det ble en flott opplevelse denne gangen! Leit med spisetrøbbelet til å begynne med men godt det løsnet relativt raskt allikevel da. Så søt!

Kryssefingre er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 17:38   #3
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Godt å høre at selve KS'et var en fin opplevelse. Og lille E er nydelig. Gratulerer så mye igjen, Ibi!
Gammel 08-01-2012, 17:44   #4
ank
Seniormedlem

ank sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 2,544
ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.ank har et ubeskrivelig bra rykte.

Så flott at du fikk en så mye bedre opplevelse denne gangen! Gratulerer så mye nok en gang med skjønne jenta.

f/d 15.Febr. -14 (d.uke 17, f. uke 18)
f/d 21.Juli - 14 (d.uke 13, f.14+5)

ank er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 18:21   #5
Johanna
Supermedlem

Johanna sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 500
Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.Johanna er fantastisk mot andre.

Åååh... Heldig du er som har henne hos deg

Gratulerer masse!
Gammel 08-01-2012, 18:31   #6
std
Supermedlem

std sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Vestfold
Meldinger: 669
std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.std er fantastisk mot andre.

Det er virkelig stor forskjell fra ks til ks, det får en si!!
Men det er jo suverent at du fikk en så god opplevelse nå Fantastisk å høre at dere faktisk har mulighet til å gå for et 4. barn dersom dere ønsker det med tiden!!
Takk for at du deler og gratulerer nok en gang
Gammel 08-01-2012, 21:19   #7
minten
Supermedlem

minten sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Asia
Meldinger: 836
minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.minten har mye å være stolt av.

Lille E. er superskjønn, gratulerer nok en gang! :hjeryer: Så flott at ks'n var en bra opplevelse. Tusen takk for rapporten!
Gammel 08-01-2012, 23:11   #8
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for flott fødselsrapport!
Gratulerer med lille E
Gammel 09-01-2012, 09:08   #9
skorpionberta
Supermedlem

skorpionberta sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 461
skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.skorpionberta er fantastisk mot andre.

Takk for flott rapport
Godt å høre at det ble en flott opplevelse med keisersnittet denne gangen. Og E. er kjempe nydelig

med Goldie77
skorpionberta er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-01-2012, 16:06   #10
Modus
Supermedlem

Modus sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,107
Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.Modus har mye å være stolt av.

Fin rapport, godt å høre at du fikk en positiv fødselsopplevelse denne gangen. Satser på at tarttrøbbelet er over nå og at dere koser dere med vakre E
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:13.