Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-01-2012, 17:55   #1
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Trøndelag
Meldinger: 846
Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.
Fars rettigheter ved medisinske undersøkelser av mor

Jeg er gravid med eneggede tvillinger og flyr inn og ut av sykehuset på UL'er. Disse UL'ene er betegnet som medisinske undersøkelser. Vi har i tillegg et barn fra før som er litt over ett år. Hvilke rettigheter har far for å følge meg til disse undersøkelsene, eller å være hjemme med barnet vårt? Har han noen rettigheter? Vi undersøkte i arbeidsavtalen hans og der gis det fri for UL opp til en dag avhengig av reisedistanse. Men dette er beregnet på den ordinære UL'en.

Noen som vet?
Gammel 10-01-2012, 19:19   #2
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,683
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fars rettigheter ved medisinske undersøkelser av mor

Far har meg bekjent ingen rettigheter i forhold til å være tilstede på medisinske kontroller i svangerskapet, annet enn de som hans arbeidsgiver/avtale måtte finne på å gi.

Pasienter som skal til medisinsk undersøkelse har krav på ledsager dersom det dokumenteres at det er medisinske eller behandlingsmessige grunner til det (f.eks. at pasienten ikke er gangfør, psykisk ustabil, svært desorientert m.m.). Ledsager (også nære pårørende) kan da få dekket utgifter til reise og evt. noe for tapt arbeidsfortjeneste, men det er ikke snakk om de helt store summene. Det skal dessuten litt til for å få innvilget ledsager.

Når det gjelder pass av barn, er jeg litt usikker på om mors medisinske svangerskapskontroller kan defineres som 'barnepassers sykdom'. En slik definisjon vil i så fall utløse fars rett til å være hjemme med barn og motta omsorgspenger (folketrygdloven § 9-5 b), men ut fra rundskriv til denne paragrafen tror jeg ikke mor regnes som syk (nok) i slike tilfeller ("barnepasseren [må] være så syk at han eller hun ikke kan ha det nødvendige tilsynet med barnet").

Mor er jo ikke nødvendigvis syk med egenmelding eller sykmelding, hun har etter arbeidsmiljøloven rett til fri med lønn for å få tatt slike svangerskapskontroller. Dersom mor ikke er arbeidstaker eller er syk/sykmeldt finner jeg det imidlertid i slike tilfeller rimelig at fars rett til omsorgspenger inntrer - men dette bør du spørre NAV-kontoret eller Arbeids- og velferdsdirektoratet om en tolkning på.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-01-2012, 19:56   #3
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.Scarlett har mye å være stolt av.

Jøss! Alt du vet! Eller vet å finne i lover og paragrafer.

Takk for svar.
Gammel 11-01-2012, 11:28   #4
Elinmor83
Supermedlem

Elinmor83 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,342
Blogginnlegg: 15
Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.Elinmor83 har et ubeskrivelig bra rykte.

Har ikke peiling på lover og regler, men her har pappaen fått fri til ordinær UL på det lokale sykehuset (3 minutter fra jobben hans), og til UL på et større sykehus (dagstur) to ganger, med lønn. Men akkurat det kommer kanskje an på arbeidsgiver. Vi fikk også dekket reisen hans, på KK krysset de av for ledsager på oppmøtebekreftelsen min uten å blunke.

med lillife og Nemi84
Elinmor83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-01-2012, 22:30   #5
Raffen
Seniormedlem

Raffen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 2,801
Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.Raffen har et ubeskrivelig bra rykte.

Mannen min fikk omsorgspermisjon (dvs fri med full lønn) for å passe vår eldste mens jeg var på svangerskapskontroll i andre svangerskap, dette gikk altså under barnepassers sykdom. Jeg er hjemmeværende så hadde ingen barnehage sønnen vår kunne være i mens jeg var på sykehuset. Jeg har i tillegg risikosvangerskap pga kronisk sykdom slik at jeg har kontroller annenhver uke gjennom hele svangerskapet og de kontrollene kan ta alt fra 2-5 timer, så det er helt uholdbart å skulle ha med et barn dit. Ser at tossi legger ut en link som skulle tilsi at dette ikke er nok til omsorgspermisjon, men det var i allefall ikke noe problem å få til med mannens arbeidsgiver.
Jeg lurer forresten på hvordan man mener at dette skulle ordnes om mannen ikke får omsorgspermisjon. Mannen min måtte ta fri en halv dag annen hver uke, det blir fort mye penger i løpet av et svangerskap om han ikke skulle ha fått omsorgspermisjon. Er det altså ingen måte å få kompensert tapt inntekt på? Det kan da vel ikke være meningen at menn i familier med et slikt dilemma skal måtte ta fri uten lønn, jobbe inn igjen timene (ikke alle yrker dette er mulig heller) eller bruke feriepenger?
jan. 2013
Raffen er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-01-2012, 06:09   #6
Scarlett
Supermedlem

Scarlett sin avatar

Så langt har det gått opp med at mannen har brukt avspasseringstimer han har spart opp. Men jeg mener jo at det blir feil. Spurte arbeidstilsynet på FB og fikk dette svaret:

Sitat:
Far har nok ingen lovmessig rett til fri/permisjon for å være med på slike undersøkelser. Slikt fravær må eventuelt bero på avtale med arbeidsgiver. Imidlertid følger det av arbeidsmiljøloven § 12-9 (1) at arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk. Spørsmålet blir dermed om du er å anse som syk når du er på slike medisinske undersøkelser. Hvis så er tilfelle (noe det vil være opp til din lege å ta stilling til) så har far rett til å være hjemme med barnet.
Hilsen svartjenesten
Jeg skal høre med legen i dag om det er mulig å få noe bekreftelsesbrev av noe slag slik at han kan få fri fra arbeid, i allefall når det er UL på en dag snuppa ikke er i barnehagen og jeg på arbeid. Prøver å få UL på mine arbeidsdager da, så jeg slipper dette styret. Sykehuset er ikke heeeelt i nabolaget eller. 12 mil t/r så det går med litt tid.

I tillegg har det jo vært greit å ha med seg mannen også, i tilfelle det ikke står helt bra til. Tror ikke jeg bør kjøre bil da... Får se hva legen sier i dag...
Gammel 31-01-2012, 21:05   #7
estina
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Harstad
Meldinger: 12
estina er på vei til noe stort.

Jeg er gravid med diabetes og bor i Harstad. Har akkurat fått vite at jeg må føde i Tromsø pga at jeg bruker insulin. Altså, 2 uker før termin må jeg bo i Tromsø.
Jeg lurer på om det er noen som vet om mannen min har noen rettigheter til å være sammen med meg disse ukene? Er det slik at jeg skal være der oppe alene, så må han komme stormende når fødselen er igang?
estina er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-01-2012, 21:25   #8
Tossi
Moderator

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,683
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av estina Vis post
Jeg lurer på om det er noen som vet om mannen min har noen rettigheter til å være sammen med meg disse ukene? Er det slik at jeg skal være der oppe alene, så må han komme stormende når fødselen er igang?
Så vidt jeg vet er tanken at du skal være der alene, og så må far komme stormende når fødselen er i gang.

Dette kan jo sammenlignes med gravide bosatt på Svalbard - de må føde på fastlandet, og må bo i Tromsø minst de to siste ukene før termin. Far har i denne sammenhengen ingen andre rettigheter enn to uker permisjon i forbindelse med fødsel jf. arbeidsmiljøloven (lønnet/ulønnet er opp til arbeidsgiver/tariffavtale), og må etter beste evne prøve å planlegge avreise til fastlandet slik at det klaffer med fødsel.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2012, 21:42   #9
estina
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Harstad
Meldinger: 12
estina er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Så vidt jeg vet er tanken at du skal være der alene, og så må far komme stormende når fødselen er i gang.

Dette kan jo sammenlignes med gravide bosatt på Svalbard - de må føde på fastlandet, og må bo i Tromsø minst de to siste ukene før termin. Far har i denne sammenhengen ingen andre rettigheter enn to uker permisjon i forbindelse med fødsel jf. arbeidsmiljøloven (lønnet/ulønnet er opp til arbeidsgiver/tariffavtale), og må etter beste evne prøve å planlegge avreise til fastlandet slik at det klaffer med fødsel.
Takk.. Kjenner jeg synes mer synd på de som bor på svalbard enn meg selv akkurat nå...
estina er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 11:09.