Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i mai og juni
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-05-2012, 23:57   #1
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Min fødselsrapport <3

Helt herlig å sitte med ett så nydelig lite menneske i armene sine og vite at dette lille vidunderet er fullstendig avhengig av meg og min kjærlighet. For en velsignelse å få oppleve. Det var jo engang hvor jeg var redd for at det ikke kunne bli slik. Jeg nevner dette nå, fordi jeg kommer til noe som har med dette å gjøre lenger nede i fødselsrapporten.

Natt til søndag 29.04 og tidlig den morgenen gikk slimproppen min. Jeg var ikke i tvil. Tykk klar med rosa farge. Og i mengde. Da leste jeg meg til på nettet at fødselen som regel skulle starte 1-7 dager etter. Og jeg ble veldig spent!!

Vi fikk besøk av familie på den søndagen. Og vi var ute å spiste. Jeg bestemte meg for å ikke nevne noe om denne slimproppen til de. Da jeg ikke helt vet hvor mange sånne detaljer det er helt vanlig å dele med andre(selv om det var mamma) Da de skulle gå var vel klokken ca 19.00. Mamma kommenterte da de skulle gå ut av døren at hun trodde jeg nærmet meg en fødsel nå, for hun syntes magen min stod så lavt. Men hun undret seg over at det ikke var noe synlig ellers på meg(vann i kroppen, fødelepper el.l)

Jeg satt meg så ned på sofaen hjemme og slappet av etter en dag med litt mer gåing enn hva kroppen hadde lyst til. Følte meg ellers i veldig god form og jeg sa til mannen min at jeg igrunn gjerne kunne tatt turen til sykehuset med en gang og få henne ut. Jeg følte meg opplagt og klar til det. Så jeg ba mannen min vaske trekket til bilstolen i tilfelle det ikke var lenge igjen. Han putta dette i maskinen og jeg reiste meg fra sofaen. Så kjente jeg noe meget varmt fosse ut og nedover låra. Nå gikk vannet!

Vi ringte føden og spurte hva vi skulle gjøre nå. De ba oss komme inn i løpet av kvelden for en sjekk. Og at vi da muligens ville bli sendt hjem igjen siden ikke riene hadde startet.

Jeg tok meg en god dusj spiste litt mat, og så dro vi av sted. På vei til sykehuset startet riene i bilen Og fra første til andre ri var det allerede kun 4 min mellom hver. Og de varte i ca 30 sek.

Vel fremme ble vi bedt om å vente på kontrollrommet mens de hadde vaktskifte. Og ble satt på noen måle dingser som skulle måle riene, barnets hjerterytme, og jeg fikk tildelt en knapp jeg skulle trykke på når jeg kjente spark. Her lå jeg da ut på ryggen på en benk, og det var ikke det mest behagelige med mitt bekken. (ihvertfall ikke det å komme seg opp derfra igjen etterpå) Da disse målingene hadde blitt tatt en stund kom første jordmor inn til oss. Hun tittet på resultatet og spurte meg ut om riene. Hun sa at siden riene ikke var så ille at jeg ikke klarte å snakke med henne eller mannen min, så var de ikke sterke nok. Og hun syntes heller ikke de varte lenge nok. Selv om det kom ofte.

Jeg utrykte min frykt for at lille tulla ikke lå godt plassert med hodet ned i bekkenet. Og det jeg har hørt av negative ting som kan skje hvis man beveger seg for mye om vannet har gått og riene kommet og hun ikke er langt nok ned. Men hun mente hun IKKE trengte å undersøke meg. Og hun mente det HELT sikkert var greit siden hun hadde vært i hodeleie på fredag(selv om jeg pressisserte at hun hadde vært en turner inni der). Og hun overkjørte oss litt følte jeg. Og var ikke noe særlig god på å kommunissere.... Hun sa vi skulle ta turen hjem over natten og komme tilbake dagen etter kl åtte for en ny sjekk. Slik at vi kunne få sovet og slappet av og bli klare for fødsel dagen etter Jeg visste jo det ikke ville være mulig å sove når riene nå kom med bare 2-3 minutters mellomrom! Hun sa at vi skulle komme tilbake om vi hadde tre rier på 10 minutt som varte mer enn ett minutt hver.....

Men vi dro hjem. Man gjør jo som de sier. På vei hjem hadde jeg allerede lyst til å be mannen snu og kjøre tilbake igjen. Men vi kom oss hjem tilslutt, og der var å sitte i sofaen det beste alternativet. Riene kom som perler på en snor og var alt fra 25 sekunder lange til over ett minutt i varighet. Vi var hjemme i flere timer. Prøvde å gjøre som JM hadde sagt, ta parasett og gå å legge meg. MEN i senga fikk jeg de KRAFTIGSTE riene. Følte hele nabolaget kunne høre meg. Måtte også få mannen til å komme løpende med bøtta. For det var rett før jeg spydde... To rier rakk å komme der før jeg kom meg ut fra senga igjen. Gikk da tilbake til sofaen og ble der. Mannen var go og tok tida på hver eneate ri og hvert eneste mellomrom. Godt å "samarbeide" med han og føle at man ikke er så alene. Tilslutt syntes vi begge at det var nok. Da hadde jeg noen rier som var rett under minuttet på rad pluss en som holdt det gående i ett minutt og tyve sekund! Så litt før seks var vi tilbake på sykehuset.

Der var det først ei annen jordmor enn hun vi hadde hatt som møtte oss. Og hun sa at den andre jordmora var blitt opptatt med noe i mellomtiden og spurte om hun kunne ta over. Dette ble jeg superlykkelig for. For jeg hadde følt jeg ikke kunne snakke med den forrige i det hele tatt. Den nye jordmora som tok i mot oss var superhyggelig. Vi ble tatt med inn på det samme kontrollrommet. Og jeg sa at jeg bare måtte på do først. Og som jeg har tenkt på forhånd, så klarte magen min å tømme seg på egenhånd uten klyster. Jeg reagerte slik på riene som kom nå. Det som ble problemet var at jeg slet med å komme meg av doen igjen For riene tok litt av. Og det kom jo mer for hver ri, og jeg rakk ikke tørke meg ferdig før det kom mer... Jordmor var veldig på at jeg snart burde komme ut så hun kunne se at babyen min hadde det bra. Så tilslutt ble det tomt. Og jordmor fikk meg endelig ut. Da la hun meg rett opp på benken og undersøkte meg. Så sa hun: -Vet du, jeg har noen veldig gode nyheter til deg!! Du skal veldig snart bli mamma. Her er det 9cm åpning. Jeg ble fortalt at epidural ville være forseint å bruke nå. Og jeg synes det egentlig var helt greit for jeg hadde ikke hatt noen konkrete planer om å be om det. Hun sa at vi skulle inn på fødestua. Og jeg måtte ha rullestol for nå var pressriene skikkelig i gang. Og kroppen presset så på at det hørtes ut som jeg hadde noen stooore brekninger. Jordmor og mannen min trodde først jeg var kvalm. Men jeg fikk ikke sjans til å si at det var riene sin skyld. Jeg var helt inne i meg selv. Var inne på fødestuen fra rett etter klokka seks. Der ble det vekslet på å ligge i sengen på siden og på rygg. Hvor jeg hadde ei dame som hold beinet mitt oppe. Og jeg hadde og ett par runder på prekestolen. Jordmor hadde noen varme våte kluter hun la på underllivet mitt. Som hun nesten dyttet inn i rompa, og sa at jeg skulle presse mot det stedet hun dyttet. det var faktisk veldig til hjelp med de varme klutene.

Men..

Problemet var at riene mine avtok litt. Jeg fikk ny jordmor (igjen) 07.30. Da var det vaktskifte og jeg hadde presset i en og en halv time... Den nye jordmora foretok en ny kontroll, og sa at ikke lille tulla var plassert godt ned i bekkenbunnen som det den andre jordmora hadde sagt. Så ikke vet jeg, kanskje hun hadde sprette opp igjen da samtidig som riene avtok. Det var blitt satt drypp på meg for å få riene litt mer effektive, men siden hun ikke lå langt nok ned lenger måtte ikke riene være for kraftige heller visstnok... Jeg kom ihvertfall omtrent ingenvei med pressingen. Selv om det var fremgang, så måtte de ta noen avgjørelser. De prøvde først å sette kateter på meg for å se om det var blæra mi som hindra. Der var det 5dl. Så skulle ikke vært noe stort hinder virket det som. Og det ble etter hvert bestemt at legen skulle tilkalles. Han var da enig med to andre jormødre om at babyen burde tas med sugekopp. De forberedte noe greier på ett lite bord. Satt bena mine opp i noen holdere. Og da alt var klart ba de meg samarbeide godt med riene og med legen. da legen bare kunne jobbe mens riene holdt på. Da første ri kom satte legen en sprøyte som bedøvde litt. Da neste ri kom prøvde han å plassere koppen. Men den passet ikke. Dette skjedde to ganger. Den ene var for stor og den andre for liten. Tredje gangen på tredje ri gikk det. Koppen var på plass. Det var ikke spesiellt godt å få satt den på plass, men jeg var bare glad for at dette betydde at det nærmet seg det store resultatet. Var også temmelig takknemlig for at legen satt sprøyte og plasserte den mens riene var, for da kjente jeg ikke smerten ved det like godt, fordi det var andre ting som opptok kroppen. Ved neste ri jobbet jeg sammen med legen. Og her opplevde jeg da, for første gang at selve fødselen gjorde vondt i skrittet. En brennende følelse. Legen måtte dra kraftig mens jeg presset. Hun var ute på tredje ri med pressing og sugekopp. Akkurat i det hodet kom ut var det vondt, men det varte jo ikke så lenge. Kroppen kom ut som en mye slappere ting etter... Hun skrek ganske fort. Jeg fikk henne opp på magen. Hun hadde god farge. Hun hadde hatt navlestrengen rundt halsen to ganger. (i ettertid undres jeg over om dette kan ha noe med min aktivitet med vannavgang og rier uten å vite om hun lå plassert godt ned)

Det var en HERLIG følelse å endelig få ha henne på brystet. Jeg var utslitt etter å ikke ha hatt noe mat eller søvn på veldig lenge. Og var veldig glad for at det var over. Mannen klippet strengen. Ut kom morkaka og mye annet fossende. Jeg fikk stikkpiller for å stoppe blødningen.

Jeg ble lagt i dobbeltseng med lille snuppa diende ved min side. Vi kunne spise mat nå, men jeg fikk jo ikke det til siden vi ble lagt ned. Jeg hadde hatt så halsbrann under hele fødselen. Etter nesten to timer ble jeg tatt med inn i dusjen av jordmor. Jeg var ganske medtatt. Ikke bare av fødselen. men fordi jeg ikke hadde fått i meg mat. I dusjen var jeg ved å svime av. Og fikk fortalt at jeg ikke hadde fått noe mat enda. De hentet appelsinjuice til meg. Men jeg hyperventilerte så at jeg ikke fikk den i meg så lett. De tørket meg veldig dårlig før jeg ble påkledd og kjørt til rommet vårt(familierom) i rullestol. Der frøs jeg enda mer.. Maten gikk nesten ikke ned. Men ting hjalp seg sakte men sikkert. Og jeg klarte å nyte de første timene med vår lille familie i sengen på det nye rommet. Utrolig godt at fødselen var over. Og at vi har en liten tulle som knyster mellom oss.

Dagen vi skulle hjem skulle vi ned på laben og ta blodprøve på lille jenta vår. Da vi kom inn i den gangen hvor laben var så alt så kjent ut. Jeg tenkte at her har jeg vært før.. Men når og hvorfor var jeg her...? Så gikk det opp for meg. Sist jeg var der var for å ta en AMH prøve(sjekke eggreserver), for å finne ut om jeg noengang skulle kunne få barn. Da jeg kom på dette var det vanskelig å ikke bryte sammen. Sist jeg var her hadde jeg vært så redd for hva denne prøvens resultat ville vise.. Og såå redd for å aldri få muligheten til å bli mor. Mens denne gangen kom jeg her med en liten baby, klar til å ta henne med hjem.Nå var det akkurat som om tiden i mellom var visket ut. Noe av det sterkeste jeg har opplevd.

Sist endret av LivsGnist; 10-05-2012 kl 00:33. Begrunnelse: Siste avsnitt lagt til
LivsGnist er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 00:13   #2
Bambi
Medlem

Bambi sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Akershus
Meldinger: 178
Bambi vil raskt nok bli berømt.
Sv: Min fødselsrapport <3

Så fin rapport

Gratulerer så mye med prinsessen

Bambi er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 00:19   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Åh, Livsgnist! Gratulerer med jenta, tenk at du endelig er mamma!
Gammel 10-05-2012, 05:00   #4
charlie_83
Seniormedlem

charlie_83 sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 1,692
charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.charlie_83 har mye å være stolt av.

Du har vært flink! Kos dere

charlie_83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 09:06   #5
grommast
Supermedlem

grommast sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 936
grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.grommast har mye å være stolt av.

For en fin rapport LivsGnist. Blir helt rørt jeg Fantastisk at du endelig er blitt mamma

Takk for at du delte

med joaninha
grommast er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 10:16   #6
Vista83
Seniormedlem

Vista83 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,830
Blogginnlegg: 57
Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.Vista83 har et ubeskrivelig bra rykte.

Fantastisk rapport LivsGnist!
Takk for at du delte den.

Vista83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 10:21   #7
Suki
Medlem

Suki sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 76
Suki vil raskt nok bli berømt.

Så fin rapport og gratulerer så mye igjen

Suki er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 10:26   #8
Carmenzita
Seniormedlem

Carmenzita sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,290
Blogginnlegg: 34
Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.

Flott rapport,Gnisten!
Takk for at jeg fikk lese!

Carmenzita er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 11:36   #9
Connecta
Supermedlem

Connecta sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 804
Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.Connecta har en strålende fremtid.

Kjempefin rapport! Jeg sitter her med en liten tåre i øyekroken, det er neimen ingen selvfølge at disse babyene kommer til verden.

Connecta er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2012, 12:41   #10
Diamamma
Medlem

Diamamma sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Bærum
Meldinger: 265
Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.Diamamma er fantastisk mot andre.

Å, så nydelig lesning!
Gratulerer med jenta! Fantastisk!
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:51.