Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i november og desember
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-03-2014, 23:59   #1
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Fødselsrapport (drømmefødselen 2013)

Min drømmefødsel. Jaja, bedre sent enn aldri..? Jeg fikk rett og slett aldri skrivd den ferdig da vi enda var aktive her inne. Lillegullet mitt kom 2dager over termin 1.desember.

Kan være fint å lese om gode fødsler frem til sin egen.
Så her får du min fødselsrapport:

De siste dagene gikk jeg med en del modning. Som jeg også har kjent en del på de siste ukene ellers. Mensmurringer i magen og nede i ryggen. Lite nedpress. Termindagen passerte uten at det skjedde noen ting.

30.november kom og jeg hadde ett stort ønske om å få slippe fødsel på akkurat denne dagen, da jeg så gjerne ville på julegrantenning med snuppa mi. Vi fikk reist på det, og det føltes SÅ godt. På vei hjem fra julegrantenningen sa jeg til mannen min:"sånn da var det gjort, så nå er det egentlig ingenting som er i veien for at vi kan reise på føden. Føler meg klar." (Samme sa jeg dagen jeg startet fødselen med snuppa mi for 1,5 år siden. At jeg følte meg klar for fødsel)

Vi kom hjem og jeg bestemte meg for å gjøre den siste finnishen på snuppa sin julekalender. På TV gikk klodenes kamp så det ble en sen kveld med film og pakking. Fikk så hengt opp kalenderen og gikk på badet for å stelle meg. Inne på toalettet kjente jeg noe som kanskje kunne være en ri. Men ikke noe spes mer enn hva jeg hadde kjent for noen uker siden også. Så vi gikk og la oss. Jeg hadde bare så vidt lagt hodet på puta da jeg kjente noe som gjorde at jeg ikke lenger var i tvil. Nå kom det en ri. Klokken var 01.13 og jeg tok tiden frem til neste ri. Den kom allerede 01.15. Etter tre rier ba jeg mannen ringe barnevakten. Det var jo tross alt en times kjørevei for henne, så kunne ikke drøye det mer enn nødvendig. I mellomtiden skrev jeg meld til min sladrevenn. Og før meldingen var sendt hadde jeg vært igjennom FEM rier! Da vi sov på samme rom som snuppa så måtte jeg komme meg ut av sengen og ut av rommet igjen fort før riene ble så vonde at jeg klynket. Rakk det akkurat.

Det bar rett tilbake på toalettet. Kroppen min reagerer sånn på riene at jeg slipper klyster... På toalettet ble jeg en stund... Riene kom så tett at det var vanskelig å komme seg av. Det ble til at jeg ringte til føden mens jeg satt der. Kort samtale, hvor jeg bare informerte om at i natt kommer vi inn. Hun spurte meg om hvor lenge min forrige fødsel varte, og jeg sa 11 timer.. Så det var greit, og de skulle være forberedt på at vi kom når det "passet oss".

Jeg kom meg etterhvert av toalettet og i full fart inn på sofaen. Det var der jeg satt i flere timer forrige fødsel, så jeg følte meg trygg på at det var en ok plass å ha vondt (sengeliggende har jeg dårlig erfaring med, siden smertene har føltes ekstra intense da... Det har også vært vrient å holde seg på bena med så kraftige rier som kommer så tett) Under meg hadde jeg ett plastlaken med håndklestoff på den ene siden, i tilfelle vannet skulle gå mens jeg satt der.

Tiden gikk og klokken var vel ca halv tre da riene var blitt så kraftige at jeg ba mannen ringe barnevakten for å høre om hun hadde langt igjen. Jeg startet nemlig å kjenne små tegn til at ting endret seg og jeg startet med å lage "små" hyl hvor jeg nesten følte jeg trykket. (Men var ikke heelt ved pressriene enda. Dog IKKE langt unna) Barnevakten forsikret oss om at hun var veldig nærme og det var muligens bare ti minutt til hun skulle være hos oss. Det var fint for da slapp vi å vekke tuppa for å ta henne med. Jeg følte nemlig at det begynte å haste.

I det vi hørte bilen svinge inn på gårdsplassen hastet vi oss ut i gangen, og jeg kledde på meg yttertøy mellom riene. Barnevakten/mamma, stod i gangen med ett meget medfølende blikk mens jeg satt meg ned på huk og pustet meg gjennom ri etter ri. Rakk vel såvidt en sko mellom hver ri. Ut i bilen kom vi oss i en fart og mannen raste av sted med en gang. Da var klokken 03.05. Det tok ikke lange tiden før jeg kjente at her skjer ting MEGET raskt. Jeg ba mannen ringe sykehuset og be de møte oss ved inngangen med en rullestol eller seng. Jeg ville ikke klart å gå opp, hadde heller ikke rukket det. 3-4 minutt hadde vi kjørt da riene ble til pressrier, og jeg hylte meg gjennom riene. Mest fordi kroppen ville presse, men vi ville jo ikke ha noen fødsel i bilen! Jeg holdt igjen så godt jeg kunne, og ba mannen sette på nødlys og trykke gassen så langt inn han turte. Resten av turen gikk i en fart. Lite trafikk og ingen hinder. I det vi kom frem kjørte mannen forbi akuttinngangen først! Men ikke mer enn 100meter.. Måtte rygge tilbake og parkere bilen på nærmeste plass(samme sted vi stod sist). Sånnsett kjekt å ankomme på natten. Med en gang mannen var på døren ved mottaket kom det ut tre menn med en rullestol. En lege(tror jeg for han hadde frakk) og to ambulansefolk så det ut til å være. De var veldig betryggende og RASKE!

Da vi kom opp på føden bar det rett inn på ett føderom. Der stod JM klar og ventet, pluss ei til (barnepleier?). På vei inn døren til fødestua kjente jeg noe som ville ut. Det brant i skrittet og jeg skjønte at her måtte vi få av klærne fort. Jeg vet ikke hvor mange som var med på å ta av meg klærne men det var ikke få. Fikk en kommentar fra en av dem -"her var det mange lag!"

Fikk med meg i farten på vei inn at mannen min ble spurt om vi hadde noen spesielle ønsker eller noe vi tenkte på. Da fikk mannen sagt at vi ønsket sein avnavling. -" Ja det gjør vi uansett det, sa JM. -Så lenge alt er i orden"

Kom meg på en eller annen måte over i sengen. Kroppen hadde allerede begynt å trykke. Nå fikk jeg endelig "være med". Det tok ikke mange minuttene/sekundene før jeg trykket ut noe som nærmest føltes ut som hodet. Det var en diger vannblære. Den sprakk så vannet sprutet temmelig ukontrollert. Så der gikk vannet! Noen få trykk etter var hodet på vei ut. JM holdt på en spesiell måte på oppsiden av åpningen slik at jeg ikke skulle sprekke. Det var ikke spesiellt godt. Jeg fikk gitt beskjed om det, så hun korrigerte seg litt mener jeg. Jeg trykket på og fikk spurt underveis om det var noen fremgang (litt redd fra forrige gang for at jeg ikke skulle klare å trykke ut). -"Å ja da!" fikk jeg som svar.

Jeg husker desverre ikke hvor mange rier som måtte til for å få ut hodet. Tror det var ca tre stk. Plutselig gikk det. Hode og kropp på samme ri. Han ble løftet opp (som man ser på film) og jeg kunne tydelig se at det var en gutt. For en herlig følelse Min sønn! 03:32 var han ute

Han ble lagt opp på brystet mitt, og han fant umiddelbart frem til puppen. Jeg var i lykkerus. Husker ikke lenger syingen som måtte til i etterkant. Det jeg husker godt var at navlestrengen visstnok var så unormalt kort at de lurte på om det var målt riktig. (Kan det stemme at det var 50cm de sa tro...?) såpass kort at strengen strammet seg da de skulle legge han opp. Han gråt ikke mye. Gav bare fra seg litt små nydelige lyder. Pustet fint. Var fin i formen og fikk god apgarskår. 9,5-10-10 mener jeg.
JM sa at han kom ut med armen ved siden av hodet og at det gjorde det vanskeligere å få han ut.

Da morkaken kom ut ble jeg spurt om jeg ville se den. Takket ja. Det så ut som ett lite tre i mønsteret, og jeg ble litt påminnet den filmen vi så rett før fødselen startet. Ikke den hyggeligste assosiasjonen, så jeg anbefaler å ikke se klodenes kamp rett før fødsel.

JM sa til meg etterpå at hadde hun visst at jeg kom inn med full åpning sistgang også, så hadde hun ikke latt meg være hjemme så lenge. (Jaja... Det gikk bra :-p neste gang skal jeg være raskere)

Alt i alt en fantastisk opplevelse, bare 2 timer og 20 minutt fra start til slutt. Og nydelig å ha fått oppleve en "enkel" fødsel også. I motsetning til forrige hvor det var tre timer med pressing. Formen min har vært strålende i ettertid og jeg har bare gode følelser for JM og sykehuset. Gruer meg ikke ett sekund for å føde igjen

Sist endret av LivsGnist; 13-03-2014 kl 00:02.
LivsGnist er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-03-2014, 09:31   #2
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.
Sv: Fødselsrapport (drømmefødselen 2013)

Hørtes ut som en fin fødsel, ja. Gratulerer! Tipper dere har rukket å kose dere mye med familietilskuddet til nå
Gammel 13-03-2014, 21:19   #3
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 720
Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.

Ojojoj! Så spennende og for en turbofødsel! Du er heldig som slipper en fødsel som drøyer over flere dager, selv om det sikkert var veldig intenst. Gratulerer så mye igjen Livsgnist!!

To prinsesser født april 2012 og november 2014
Ask er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-03-2014, 22:02   #4
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Skal du føde igjen snart? Tusen takk for lesingen av en kjempe fin rapport! Levde meg helt med her, kneip på turen inn til sykehuset for deg jeg og Håper du koser deg!!
Gammel 14-03-2014, 12:22   #5
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk

Blir nok en liten stund til neste føding. Men jeg gruer meg ihvertfall ikke da skal jeg jammenmeg komme meg inn på sykehuset med en gang riene starter
Gammel 14-03-2014, 21:15   #6
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Fin rapport av en drømmefødsel det der!
Gammel 19-03-2014, 21:51   #7
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Gratulerer så mye med gutten Wow, det hørtes virkelig ut som en drømmefødsel.
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-03-2014, 00:03   #8
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Tusen takk! Ja det var virkelig fint. Veldig ok å få være i så god form etter fødselen. En helt annen opplevelse enn sist.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:20.