Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i mars

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-09-2004, 19:19   #1
Lissie
Gjest

Meldinger: n/a
Erytrocyttantistoffer

Noen som vet hva det er?
  Svar med sitat
Gammel 03-09-2004, 19:43   #2
Vanfær
Gjest

Sv: Erytrocyttantistoffer

Erytrocytter er det samme som røde blodlegemer. Når det gjelder disse antistoffene du spør om så er forklaringen egentlig ganske komplisert, men jeg skal likevel prøve meg på en kortfattet forklaring (så får du heller stille spørsmål til svaret, hehe) Blodklassesystemet ABO og Rh er er en forenklet inndeling av de forskjellige blodtypene vi mennesker har. Hvis du får påvist uvanlige erytrocyttantistoffer så betyr dette at du har en noe spesiell blodtype, og dette er viktig informasjon for helsepersonell som skal følge deg i svangerskapet.

Likevel vil jeg påpeke at det finnes ulike antistoffer, og selv om du skulle få dette påvist så betyr ikke dette automatisk at det vil komplisere svangerskapet ditt. Om et antigen - antistoff system kan være farlig i et svangerskap er litt enten-eller, og du vil bli godt fulgt opp dersom du skulle være så uheldig og havne på feil side av gjerdet.

Håper du ble litt klokere

Sist endret av Vanfær; 03-09-2004 kl 20:32.
  Svar med sitat
Gammel 03-09-2004, 19:54   #3
Enja23
Gjest

Erytrocytter er røde blodlegemer.

Antistoffer er proteiner som dannes i kroppen når man tilfører kroppen noe fremmed (antigener). Kroppen produserer antistoffer for å prøve å hemme/ødelegge disse antigenene...

Ble det noe klarere i det hele tatt...???

I hvilken sammenheng ble ordet brukt??
  Svar med sitat
Gammel 03-09-2004, 19:55   #4
irenecat
Gjest

hm Sv: Erytrocyttantistoffer

Sitat:
Opprinnelig postet av Lissie
Noen som vet hva det er?
Hei. jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig betydning , men jeg går ut ifra at det i denne sammenhengen har med om du er rhesus-negativ eller positiv å gjøre.

hvis moren er rhesus-negativ og fosteret er rhesus-positiv ( har antigener for rhesus d-faktoren), og røde blodlegemer (erytrocytter) kommer over fra fosteret og til morens blodomløp ( under svangerskap eller fødsel), kan rhesus-antigener på fosterets blodlegemer stimulere til dannelse av antistoffer hos mor. disse antistoffene kan igjen gå over til fosterets blodomløp og angripe fosterets blodlegemer, som da vil ødelegges. Det er mindre sjanse for at antistoffene vil angripe under første svangerskap, enn de neste. Dette er en alvorlig tilstand som kalles hemolytisk anemi (blodmangel). Derfor er det viktig å undersøke om morens blodtype for å kunne sette igang eventuell behandling, der det trengs.

Det som gjøres er at de får en injeksjon med anti-D-immunglobulin som vil nøytralisere de røde blodlegemene fra fosteret som har kommet over i morens blodbane (da blir det ikke dannet antistoffer). Dette må gjøres under hvert nytt svangerskap også.

håper ikke dette ble for mye å fordøye, hilsen studenten!

Sist endret av irenecat; 03-09-2004 kl 19:57.
  Svar med sitat
Gammel 03-09-2004, 21:22   #5
Lissie
Gjest

Takk for svar. Jeg ble så forvirret i dag da jeg fikk brev fra prøvene jeg tok: HIV antistoffer og rubella virus og erytrocyttantisoffer.... Jeg visste ikke helt hva som var positivt og hva som var negativt, men etter litt undersøkelser på nettet fant jeg ut av alt bortsett fra dette erytrocyttantisoffer.
Da er det vel en god ting at det ikke er påvist hos meg Og alt var bra Jeg er heldigvis frisk og fin. Har litt problemer med slike ting - prøver og sånt. Forventer meg det verste.... og blir rett og slett redd.

Det er godt å ha dere

Sist endret av Lissie; 03-09-2004 kl 21:24.
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT. Klokka er nå 23:57.